AQUA CLASSIC

är traditionella vattengympaövningar i grund bassäng utan andra redskap än vattnet självt. Övningarna är anpassade för utgångsposition i stående på bassänggolvet med vattennivån till armhålor/axlar.

 

AQUA BRILLIANT BALL

balls_240pxär vattengympaövningar i grund bassäng med redskapet Brilliantboll®. Övningarna är anpassade för utgångsposition i stående på bassänggolvet med vattennivån till armhålor/axlar.

 

AQUA POWER STICK

powerstick_240px

är vattengympaövningar i grund bassäng med redskapet Power Stick®. Övningarna är anpassade för utgångsposition i stående på bassänggolvet med vattennivån till armhålor/axlar.

AQUA STRETCH RING

stretch_240pxär töjningsövningar i grund och djup bassäng med eller utan redskap. Ett kapitel tar särskilt upp övningar med redskapet Töjring. Övningarna i grund bassäng är anpassade för utgångsposition i stående på bassänggolvet med vattennivån till armhålor/axlar samt i djup bassäng med utgångsposition från vägg.

 

AQUA DEEP WETdeepwater_240px

är vattengympaövningar i djup bassäng med våtväst/bälte som flytredskap. Övningarna är anpassade för utgångsposition upprätt hängande i vattnet med vattennivån till axlar/haka.

 

Tips:

Lyssna på en låt i t.ex. SpotifyiTunes eller annan musiktjänst och ställ in övningsfilmen i samma tempo (bpm) som låten!

Här är ett exempel på bpm-räknare. Den fungerar så att du ”slår” (”tappar”) med valfri tangent på tangentbordet i takt med musiken, så får du fram ett bpm-värde.

Tänk på vattengymnastikens ledstjärnor!

  • stabilisera med bukmusklerna (försök hålla din plats)
  • vattenhöjd till armhålor/axlar (böj hellre på knäna än stå för djupt)
  • ”bundet” (utan studs”) och ”fritt” (”med studs”)
  • växla mellan an- och avspänning (använd vattnet både som motstånd respektive som avlastning)
Facebook
MBI
info@aqua2music.se